Kulinarne dziedzictwo Drukuj
wtorek, 16 marca 2010 12:25

pokl_ue.jpg

Nie od dziś wiadomo, że produkty lokalne i towarzyszące im tradycje stanowią jedną z najlepszych form promocji regionu i jego mieszkańców. Coraz częściej tradycyjne kulinaria powstające z zachowaniem oryginalnych receptur, przy użyciu lokalnie wytwarzanych produktów wygrywają w konfrotacji z masowo produkowaną, wysoce pzetworzoną dostępną niemal w każdym supermarkecie.
Ponadto produkty tradycyjne stanowią dal wielu osób formę zarobkowania, dodatkowej aktywności wspomagającej domowy budżet. Mimo, że temat ten jest często poruszany, panuje powszechna obawa przed podjęciem aktywności w obszarze promocji produktów lokalnych. Procedury rejestracji, przepisy sanitarne, potrzeba zapoznania się z licznymi dokumentami określającymi pochodzenie produktu skutecznie odstraszają lokalnmych wytwórców.
Naprzeciw, tym oczekiwaniom wychodzi projekt konkursowy "Łączy nas kulinarne dziedzictwo" realizowany przez Fundacje Wrota Wielkopolski ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Celem głównym podjętych działań jest integracja mieszkańców powiatu kępińskiego poprzez rozwijanie lokalnego dziedzictwa kulturowego skupionego wokół tradycji kulinarnych i rękodzielniczych regionu.

SPOTKANIE INFORMACYJNE (GRUDZIEŃ 2009)

Realizację projektu zainaugurował w grudniu ubiegłego roku cykl spotkań informacyjnych poświęconych produktom lokalnym i tradycyjnym. Był to pierwszy krok w rozwoju dyskusji nad potrzebą promocji lokalnych wartości wytwórczych. Cykl spotkań informacyjnych przeprowadziła Pani Iwona Wiorek - Prezes Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania Wrota Wielkopolski, a jednocześnie animator tematyki związanej z rejestracją produktów lokalnych w regionie.

DSCN2487

DSCN2483


CYKL WARSZTATÓW TEMATYCZNYCH "Z DZIADA PRADZIADA..." (STYCZEŃ - LUTY 2010)
Integralny element projektu stanowił także cykl warsztatów tematycznych organizowanych na przelomie stycznia i lutego 2010 roku pod hasłem "Z dziada pradziada". Celem warsztatów oprócz promocji dobrych praktyk związanych z wytwarzaniem żywnoscie było zdefiniowanie mechanizmu rejestracji i certyfikacji produktów, a także wskazanie na prawne regulacje wynikające z wprowadzenia na rynek wyrobów określanych potocznie jako produkty lokalne czy tradycyjne.
Zaproszeni na warsztaty goście w osobach: Klaudia Kluczniok, Krystyna Just oraz Maciej Barton przedstawili zebranym prezentacje dotyczące dobrych praktyk związanych z produktami lokalnymi i tradycjami. Na spotkaniu można było spróbować regionalnej, tradycyjnej wielkopolskiej kuchni za sprawą dań przygotowanych między innymi w Ustroniu na terenie gminy Łęka Opatowska - jest to miejsce, które prawdopodobnie stanie się centrum promocji lokalnych produktów w powiecie kępińskim. W całej Polsce mamy 15 takich miejsc, które tak jak Ustronie wpisane jest do Europejskiej Sieci Regionalnego Dziedzictwa Kulinarnego. Ponadto Krystyna Just przedstawiła sposób wyrobu Wielkopolskiego Oleju Rydzowego oraz zalety tłoczenia olejów na zimno. -Spotkanie ma na celu pokazanie tego wszystkiego co w ostatnim czasie zaczyna się dziać związku z produktami lokalnymi. Zaprosiliśmy więc na warsztaty osoby, które mają już swój lokalny produkt, a także te któe ścieżce jego rejestracji mają już za sobą i mogą podzielić się doświadczeniami oraz osoby z ciekawymi pomysłami na własny produkt i jego promocję. Zaprosiliśmy również przedstawieciela sanepidu, bowiem zależało nam na tym, aby połączyć różnorodne środowiska - mamy panie z koła gospodyń wiejskich, lokalne podmioty, które działają w zakresie produktów regionalnych oraz podmioty, które starają się w jakimś stopniu ten rynek regulować - mówi członek fundacji Paweł Jeziorny. Dzięki warsztatom zebrani w budynku wielofunkcyjnym w Baranowie mieli okazj poznać uwarunkowania prawne związane z rozwojem produktów lokalnych i tradycyjnych które przedstawił Marek Gąsiorowski, dyskutowano także o organizacjach pozarządowych w procesie promocji tych produktów.
Kolejne dni warsztató poruszały tematy związane ze ścieżką rejestracji produktów, które przybliżyła Aleksandra Swulińska-Katulska z Studium Wiejskiego Gospodarstwa Domowego z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Na zakończenie każdego ze szkoleń goście wspólnie z biorącymi udział w problemach związanych z ich promocją oraz uregulowaniem prawnym , a także korzyściach i nagrodach jakie można otrzymać za własny lokalny produkt, promujący region.

DSCN3346

DSCN3356

DSCN3379

DSCN3410

DSCN3418

DSCN3427


KONKURS "LOKALNY PRODUKT WRÓT WIELKOPOLSKI"
W lutym 2010 roku Fundacja Wrota Wielkopolski ogłosiła konkurs "LOKALNY PRODUKT WRÓT WIELKOPOLSKI" organizowany w dwóch kategoriach:

POTRAWA REGIONALNA:
- regulamin
- karta zgłoszeniowa

RĘKODZIEŁO LOKALNE
- regulamin
- karta zgłoszeniowa

Integralną częścią tej części realizacji projektu jest ogłoszony konkurs na znak promocyjny produktu lokalnego Wrót Wielkopolski
- regulamin
- karta zgłoszeniowa

FINAŁ PROJEKTU "GALA PRODUKTU LOKALNEGO"